En quant a les etiquetes-estereotipus a la Història de l'Art són una bona expressió de la nostra ignorancia : ens vegem obligats a agrupar en associacions imposibles periodes històrics o estils.
Gombrich E.H. protesta - tot i que molt tímidament -, contra aquesta etiquetitzación avasalladora que retira d'un
plumazo varietats que han convivit amb l'estil de la majoria, - "
(...) enemic del sistemes de pensament tancats com el holisme hegelià (...)" (Wikipedia) -.
|
Sacerdote practicando una circuncisión.
Tumba de Anjmahor. VI Dinastía. |
|
Mastaba de Ti, Saqarah), relleu de sacrificio. | |
|
Presenta Gombrich -
Reflexiones sobre la revolución griega, Gombrich, E.H., 1986, Arte e ilusión, Ed. Debate -,el relleu "Homes tirant d'una corda" de la mastaba de Ti a Saqarah, 2400 aC, com exemple de art heterodoxe que no segueix els cànons establerts. Afegeix que aquestes excepcions no tenen continuitat, - pot ser degut a la no-continuitat vital de l'artista (glup!), - a hores d'ara també cerquen el cap de més d'un..., jo mateix per exemple.
A la tomba d'Anjmahor també podem observar un diseny que no s'ajusta al cànon general egipci que sí s'hi pot trobar a la mateixa Saqarah a imatge ""relleu de sacrifici". (Pujar foto de Gombrich)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada